سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه به هرچه از او پرسیده می شود پاسخمی دهد، بی گمان دیوانه است . [امام صادق علیه السلام]
 
شنبه 92 مهر 27 , ساعت 2:58 صبح

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ادامه بررسی تعیین نرخ سود سپرده‌های بانکی در مناظره تلویزیونی امروز، علی محمد رجالی و محمدتقی نتاج به عنوان دو نفر در بخش پایانی برنامه به مباحثه پرداختند.

رجالی با بیان اینکه تولید کننده نمی‌تواند بیش از 15 درصد نرخ سود بپردازد،‌اظهار داشت: اگر قرار بر این است که تولید پا بگیرد باید این مورد برطرف شود.

وی ادامه داد: من تولید کننده محصولات پتروشیمی هستم و برای تولیدات نساجی مواد اولیه در اختیار 51 کارخانه قرار می‌دهم و تا آنجا که بتوانم با مصرف‌کننده تعامل دارم.

وی با بیان اینکه طبق الزام دولت باید محصولات اولیه را از بورس تهیه کنیم، گفت: در صورتی که با کمبود نقدینگی و منابع مواجه شویم به سمت موسسات پولی و اعتباری و بانک‌ها خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه ما با دولت تعامل داریم، گفت: دولت به تولید کننده پروپیلن می‌دهد و ما آن را فراوری می‌کنیم.

نتاج در واکنش به سخنان رجالی با اشاره به اینکه نگاه شما دولتی است، گفت: با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی برخی بانک‌ها خصوصی شده‌اند و اقتصاد در حال گردش است.

وی افزود: توقع تولید کنندکان این است که ضمن تهیه منابع با نرخ دلخواه، تسهیلات را نیز با نرخی که خود تعیین می‌کنند دریافت کنند؛ چنین چیزی در اقتصاد فعلی مورد پذیرش نیست. 

مدیرعامل موسسه مالی اعتباری مهر در چارچوب عملیات بانکی بدون ربا اگر یک ریال توسط سهامدار آورده می‌شود، 12 ریال باید از طریق سپرده‌های بانکی جذب شود؛ در صورت تامین انتظارات تولید کنندگان به این شکل، بانک‌های خصوصی دوام پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه باید زمینه فعالیت بانک‌های خصوصی فراهم شود، گفت: نرخ سود تسهیلات را اگر پایین‌تر از نرخ سود سپرده‌ها تعیین کنیم، تجربه شکست‌خورده قبلی است.

وی افزود:‌از بررسی 55 شاخه صنعت متوجه شدیم که 10 شاخه سودآور هستند و به دلیل مشکلات ارزی تقلیل پیدا کردند.

نتاج گفت:‌ با اصلاح نرخ ارز تعداد شاخه‌های سودآور صنعت به 18 رسید؛ این میزان با توجه به شرایط فعلی بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: ما نباید بار عدم کارایی و سودآوری تولید کنندگان و صنایع را بر دوس موسسات مالی و اعتباری بگذاریم؛ در صورت حفظ تولید به هر قیمت، باید نگاه دولتی داشته باشیم.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ